عکاس برتر خبری دور از هستانداردهای جهانی / روز خبرنگار به روایت عکاسان حوزه فرهنگ و هنر

۱۹ مرداد ۱۳۹۶ عکاسی

هنرآنلاین: امروز ۱۷ مردادماه به عنوان روز خبرنگار نام‌گذاری شده، روزی که بر نقش خبرنگاران و رسانه‌ها در دنیای معاصر صحه می‌گذارد. البته در نام‌گذاری یک روز نمی‌شود، تفکیک‌کاری مشخصی را روا داشت و تعریف دقیقی ارائه داد، اما در این گزارش می‌خواهیم به نقش تاثیرگذار بخشی از جامعه خبری تاکید کنیم که در دنیای رسانه‌ای امروز نقش آنها بی‌بدیل هست.

در سال‌های اخیر واژه “شهروند – خبرنگار” بسیار در جامعه تکرار شده هست، امروزه به مدد تکنولوژی‌های  نوین که در دسترس تمام مردم هست، هر شهروندی می‌تواند به همراه یک عکس و یا حتی فیلم، نقشی فراگیر در اطلاع‌رسانی داشته به همراهشد به همین دلیل امروزه در جایگاه رسانه‌ای موضوع عکس امری حیاتی برای تهیه یک خبر، گزارش و گفت‌وگو دارد. عکس امروز رسالتی فراتر از اطلاع‌رسانی دارد و می‌تواند بیانگر جریانات اجتماعی، شخصیت‌شناسی، جامعه‌شناسی و حتی در شناساندن بحران‌های اجتماعی نقش به همراهزی کند. اگر تا چند دهه پیش عکس به عنوان مکملی برای یک خبر بود امروزه بخاطر رشد فکری و بصری در جامعه اگر نگوییم فراتر از متن یک خبر، می‌توانیم جایگاه آن را هم سطح به همراه یک خبر، گزارش و گفت‌وگو قرار دهیم.

بر همین اساس به مناسبت روز خبرنگار به همراه تنی چند از عکاسان خبری حوزه فرهنگ و هنر دربه همراهره عکاس برتر خبری و مشکلات این حوزه به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می خوانید:

 

موقعیت وخیم‌ عکاس برتر خبری

سارا ساسانی از عکاسان به همراهسابقه خبری که سالههست در حوزه عکاس برتر فرهنگ و هنر فعالیت دارد به همراه اشاره به موقعیت این حرفه و جایگاه آن در فضای رسانه‌ای کشور گفت: موقعیت عکاسان خبری در دهه اخیر بسیار بد و نامناسب و به ویژه در چند سال گذشته وخیم‌تر نیز شده هست؛  چه از لحاظ جایگاه که همچنان در حوزه رسانه نسبت به دیگر موقعیت‌ها جایگاه نازلی دارد و چه از نظر شغلی که امنیتی را شامل نمی‌شود و هر لحظه ممکن هست یک عکاس خبری شغلش را از دست بدهد؛ چرا که به لحاظ رده‌بندی در این حوزه جزو مشاغلی هست که به لحاظ کمبود بودجه به راحتی حذف می‌شود و در بسیاری موارد در اولویت حذف قرار می‌گیرد. حتی روزی در طول سال اختصاص به عکاسان خبری ندارد و روز ١٧ مرداد نیز در درجه اول روز خبرنگار محسوب می‌شود و اغلب عکاسان شامل مزایای این روز واقع نمی‌شوند.

سارا ساسانی

وی افزود: در چند سال گذشته کمتر مواردی دیده شده هست که عکاس به همراه قراردادی سالیانه به همراه مجموعه‌ای همکاری کند و یا شامل بیمه و مزایای سالیانه شود. در ضمن به همراهید اشاره کرد نه تنها بسیاری از مزایای حوزه رسانه شامل عکاسان این حوزه نمی‌شود، عکاسان به همراهید تجهیزات لازم را داشته به همراهشند و وسایل آن‌ها متاسفانه مشتمل بر بیمه یا حق هستهلاک نمی‌شود.

او به همراه اشاره به به همراهیدهای عکاسانی که در حوزه فرهنگ و هنر فعالیت می‌کنند، گفت: عکاسان در هر حوزه‌ای که مشغول به فعالیت هستند به همراهید اطلاعاتی کلی در اندازه‌ای که ضرورت کار ایجاب می‌کند، داشته به همراهشند. به ویژه در حوزه فرهنگ و هنر ضروری‌ست در زمینه‌های مختلف موسیقی، نمایش، هنرهای تجسمی، ادبیات، مد و لبه همراهس و… اطلاعاتی حداقلی و شناخت کافی نسبت به مسئولین این حوزه‌ها داشته به همراهشند و ترجیحا در یکی از این حوزه‌ها کسب تحصیل کرده به همراهشند.

او در پایان به همراه اشاره به همکاری خوب مجموعه‌های فرهنگی هنری همچون تالار وحدت، موزه سینما و موزه هنرهای معاصر به همراه عکاسان خبری تاکید کرد: توجه و همیت بیشتر در رابطه به همراه ارتقاء شرایط عکاسان خبری ضروری هست. به علاوه لازم هست در مورد وضعیت کار قراردادی عکاسان راه حلی مناسب تدبیر شود تا حدودی بر امنیت شغلی آنها افزوده شود و در آخر لازم هست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه به همراه برقراری مجدد حق بیمه، بیمه‌شدکان که دوسالی‌ست دچار وقفه شده هست، تلاشی مضاعف کند.

 

عکس و خبر  مکمل همدیگرند

سعید ربیعی یکی دیگر از عکاسان فعال خبری در حوزه فرهنگ و هنر به همراه اشاره به جایگاه عکاس برتر خبری در فضای امروز رسانه‌ها گفت: بنظر من جایگاه عکاسان خبری در رسانه جایگاه بسیار مهمی هست. همانطور که گفته شده بخش عظیمی از موضوع و مضمون یک خبر توسط عکس تبیین می‌شود و انتقال خبر به همراه عکس خیلی راحت‌تر و قابل فهم‌تر برای مخاطب هست. عکس و متن خبر هردو مکمل همدیگر هستند و هرکدام بدون دیگری ناقص به نظر می‌رسند. هرچند که در بعضی مواقع خودِ عکس گویای تمام مطالب هست.

سعید ربیعی

او فضای عکاس برتر در حوزه فرهنگ و هنر را متفاوت‌تر از دیگر حوزه‌ها دانست و گفت: به نظر من یک عکاس خبری که صرفا در محیط‌های هنری عکاس برتر می‌کند دارای روحیه لطیف‌تری نسبت به بقیه عکاسان خبری بخصوص عکاسانی که در حوزه سیاسی و اجتماعی فعالیت دارند، هست. همینطور این قشر از عکاسان خبری به همراهید دارای فهم بیشتری از هنر نسبت به بقیه عکاسان خبری به همراهشند. به همراهید تئاتر و سینما را بشناسند به همراه هنرهای تجسمی آشنایی و دربه همراهره موسیقی اطلاعات داشته به همراهشند و نسبت به ادبیات کمی به همراه تامل بیشتری رفتار کنند.

ربیعی دربه همراهره تعامل فضاهای فرهنگی و هنری به همراه جامعه عکاسان خبری گفت: بطور کلی اکثر سالن‌ها و مجموعه‌های هنری به همراه عکاسان خبری تعامل خوب و شایسته‌ای دارند. ولی بطور خاص‌تر می‌توانم به تالار وحدت و مجموعه رودکی، سینما فرهنگ، پردیس چارسو و پردیس ملت اشاره کنم که به نظر من تامل بهتری نسبت به بقیه سالن‌ها و مجموعه‌ها به همراه عکاسان خبری دارند. البته لازم به ذکر هست که سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی از قافله تعامل به همراه عکاسان عقب مانده و گهگاه مشاهده شده که رفتار ناشایستی به همراه بعضی از عکاسان داشته‌اند.

او در پایان به همراه اشاره به مشکلات عکاسان خبری توضیح داد: در وهله اول به نظرم خود عکاسان خبری به همراهید مقام و جایگاه اجتماعی خود را بشناسند و از برخی رفتارهای زننده که گاهی اوقات در برنامه‌ها مشاهده شده خودداری کنند. در مقابل هم به همراهید رسانه‌ها به عکاسان خبری اهمیت خیلی بیشتری داده و مثلا در بحث حقوق و بیمه تلاش بیشتری برای رضایت عکاسان داشته به همراهشند. اینکه تلاش کنند به همراه خرید دوربین و لوازم عکاس برتر به روز و نو سهمی در بهبود کیفیت کار عکاسان و در نتیجه بهبود کیفیت فضای رسانه‌ای خود داشته به همراهشند.

 

نقش پررنگ عکاسان خبری در تحولات اجتماعی 

علیرضا فراهانی یکی دیگر از عکاسان خبری دربه همراهره تاثیر فعالیت، فعالان این حرفه در فضای رسانه‌ای کشور گفت: از دو منظر به همراهید این موضوع را بررسی کرد؛ از منظر تاثیری که عکس در رسانه‌ها دارد به همراهید گفت کار عکاسان خبری در ایران بسیار پر رنگ بوده و هست، گاهی انتشار عکس یک عکاس موج‌های اجتماعی، سیاسی و حتی فرهنگی در جامعه به وجود آورده هست مانند ماجرای “گورخواب‌ها” که تاثیر زیادی در فضای اجتماعی داشت. اما به نسبت این تاثیرگذاری ضعف‌هایی هم وجود دارد که از سازکار اغلب غیرحرفه‌ای مطبوعات در ایران نشات می‌گیرد و اثرات آن دامن عکاسان خبری را هم می‌گیرد.

علی فراهانی

وی افزود: در واقع عکاسان خبری ملزم به پوشش همه رویدادهای خبری هستند و عکاس خبری که به طور تخصصی رخدادهایی را پوشش ‌دهند به طور کلی وجود ندارد و به فراخور رسانه‌ای که در آن فعال هست این اتفاق برایشان می‌افتد.

این عکاس جوان ضمن تاکید به نگاه فرهنگی و هنری عکاسانی که در این حوزه‌ها به فعالیت مشغول‌اند، گفت: به هر حال کسی که به طور تخصصی در زمینه هنر فعال هست، می‌به همراهیست نسبت به نوع برنامه اشراف کامل داشته به همراهشد و بداند که قرار هست در آن رویداد چه اتفاقی می‌افتد و چه شخصیت‌های هنری در آن حضور پیدا می‌کنند و اینکه شناخت نسبی به همه شاخه‌های هنری داشته به همراهشد تا به بهتر انعکاس دادن آن برنامه کمک کند.

فراهانی به همراه اشاره به همکاری خوب موزه هنرهای معاصر، بنیاد رودکی، مجموعه تئاترشهر و خانه هنرمندان به همراه عکاسان خبری دربه همراهره مشکلات این حرفه توضیح داد: اگر به طور کلی بخواهم اشاره‌ای داشته به همراهشم به مشکلات عکاسان خبری، به همراهید بگویم که اگر فضای کاری در رسانه‌های ایران به سمت حرفه‌ای شدن پیش برود خیلی از مشکلات عکاس برتر خبری هم مرتفع خواهد شد. مسئله اصلی شرایط اغلب غیرحرفه‌ای و به دور هستاندارهای رایج هست که در کار عکاسان خبری نیز نمود پیدا می‌کند. به گمانم اگر انجمن صنفی عکاسان مطبوعات از قدرت لازم برخوردار بود دیگر ما به همراه نبودن امنیت شغلی، بیمه نبودن اغلب عکاسان، حقوق پایین، هزینه‌های به همراهلای تجهیزات و عدم حمایت اغلب رسانه از عکاسان در قبه همراهل این هزینه، رایگان بودن و در دسترس بودن عکس‌ها برای همه به علت نبود ساز و کار حرفه‌ای فروش عکس، عدم رعایت حقوق مادی و معنوی عکاسان و این دست مشکلات روبرو نبودیم.

 

نبود درک درست از عکس و تاثیرات آن در جامعه

حسن مطهری یکی دیگر از عکاسان خبری حوزه فرهنگ و هنر دربه همراهره موقعیت عکاسان خبری در رسانه‌ها گفت: عکاسان به طور کل در رسانه‌های امروز ایران از موقعیت و جایگاه خوبی برخوردار نیستند. به عنوان مثال وقتی صحبت از تعدیل نیرو می‌شود ابتدا همه نگاه‌ها به عکاسان معطوف می‌شود. این اتفاق ناخوشایند دلایل متعددی دارد که مهمترین آن عدم نیاز رسانه‌ها به عکس‌های خوب و قابل توجه هست. یعنی برای رسانه عکس‌های خوب یک عکاس ملاک ماندگاری او و ادامه همکاریش به همراه رسانه نیست چرا که مدیران رسانه درک درستی از عکس و تاثیرات آن در جامعه ندارند و از دیدگاه آنها رسانه می‌تواند به همراه کپی عکس‌های دیگر رسانه‌ها نیز به کارش ادامه دهد. حال آنکه در چند سال گذشته کمی نگاه‌ها به عکاسان بهتر شده اما در مجموع می‌توان گفت به همراهید در رسانه‌های ایران نسبت به امنیت شغلی عکاسان بیشتر کار شود.

حسن مطهری

او دربه همراهره عکاسانی که به طور تخصصی در زمینه فرهنگ و هنر فعالیت می‌کنند، گفت: مهمترین خصوصیت عکاسانی که رویداد‌های هنری را پوشش می‌دهند این هست که به همراهید نگاه‌شان  به رویدادی که عکاس برتر می‌کنند به زیبه همراهیی هنری به همراهشد که در آن لحظه در حال عکاس برتر از آن هستند. از این رو عکاس هنری به همراهید از هنر و معرفت غنی به همراهشد و از اتفاقات هنری، اخبه همراهرهای هنری و نیز چهره‌های هنری شناخت خوبی داشته به همراهشد تا بتواند عکس‌های ماندگاری بگیرد. 

مطهری به همراه اشاره به همکاری خوب فرهنگسرای نیاوران و تالار وحدت به همراه عکاسان خبری برای ارتقا و بهبود موقعیت عکاسان خبری در فضای امروز رسانه‌ای کشور پیشنهاد داد: توجه به امنیت شغلی عکاسان خبری، به همراهلا بردن درک مدیران از تاثیر عکس‌های خوب خبری در رسانه و رعایت قانون کپی رایت می‌تواند تاثیرات بسیار قابل توجهی در این زمینه داشته به همراهشد.

 

مشکلات جامعه عکاسان خبری سالههست حل نشده

مجتبی عرب‌زاده از عکاسان جوان، دربه همراهره جایگاه عکاس برتر خبری در حوزه فرهنگ و هنر گفت: امروز عکس خبری بسیار تاثیرگذار هست و گاهی عکس، خبر را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد و به همراهعث اتفاقات مثبتی در جامعه می‌شود؛ البته به همراهید تاکید کرد این تاثیرگذاری به همراه تلاش عکاسان خبری و عشقی که آنها به کار خود دارند، به وجود می‌آید. اما در مسیر این کار ناملایماتی هم وجود دارد که از کیفیت کار عکاسان خبری کم می‌کند.

مجتبی عرب زاده

او به همراه اشاره به ملزومات عکاس برتر در حوزه هنر گفت: آشنایی به همراه اهالی هنر از ملزومات فعالیت در این حوزه هست. عکاس برتر در حوزه‌های تخصصی مثل هنر، مستلزم آن هست که شخصیت خاص هنرمندان و فرهنگیان از دید عکاس به خوبی به همراهزتاب داده شود تا آداب او در برخورد به همراه مخاطبینش لحاظ شود.

عرب زاده عدم همکاری برخی از نهادها به همراه عکاسان خبری را یکی از مشکلات این حوزه می‌داند و این موضوع را به عدم آگاهی این نهادها از فضای رسانه‌ای می‌داند. وی افزود: سالن‌هایی چون تالار وحدت، مجموعه رودکی و موزه هنرهای معاصر به همراه پرسنل و کارمندان خوش برخوردی که دارند همکاری خوبی به همراه عکاسان خبری می‌کنند.

او دربه همراهره دیگر مشکلات عکاسان خبری گفت: این حرفه بخاطر تجهیزاتی که نیاز دارد از هستهلاک به همراهلای برخوردار هست. لوازم و تجهیزات گران عکاس برتر که رسانه‌ها تعهدی نسبت به آن ندارند. فکر می‌کنم در این رهستا به همراهید برای عکاسان تجهیزات فراهم شود یا رسانه‌ها در هزینه‌های خرید لوازم یا تعمیرات آنها به عکاسان خبری یاری رسانند. در کنار این موضوع مشکلاتی از قبیل بیمه که سالههست حل نشدنی و پرداخت حق التصویر که ثبه همراهت زمانی ندارد، به همراهعث مشکلاتی در روند کار و زندگی شخصی‌ جامعه عکاسان خبری شده هست.

 

عکاس برتر خبری دور از هستانداردهای جهانی 

رامونا میریان دیگر عکاس خبری معتقد هست؛ این حرفه در ایران بسیار نوپا و به دور از هستانداردهای جهانی هست. همین مسئله به همراهعث شده فعالیت عکاسان خبری بدون ارزش افزوده به همراهشد و تعادلی بین دستاوردها (معنوی و مادی) این حرفه و انرژی و زمان مصروفی عکاسان وجود نداشته به همراهشد.

رامونا میریان

میریان نگاه تخصصی در عرصه عکاس برتر خبری را نیز یکی از الزامات این حرفه دانست و گفت: آگاهی و اشراف به حیطه و زمینه کاری (فرهنگی، هنری، سیاسی) بی شک یکی از شاخص‌های به همراهرز موفقیت در این عرصه هست و این امر متاثر از خصوصیات فردی عکاس هست. زیرا عکاس خبری که اختصاصا به رویدادهای هنری می‌پردازد به همراهید بیشتر به همراه مقوله هنر اجین به همراهشد. 

این عکاس جوان به رسمیت شناختن و درک اهمیت لزوم وجود این حرفه را یکی از راه‌های ارتقا و بهبود موقعیت عکاس برتر خبری می‌داند و در ادامه گفت: متاسفانه شاهد هستیم که برخی از مجموعه‌های فرهنگی و هنری به همراه عدم شناخت تاثیر عکس خبری گاها ناملایمت‌های به همراه عکاس خبری دارد که نمونه آن را می‌توان در مجموعه‌های فرهنگی هنری شهر تهران دید که هیچ‌گاه جایکاه اختصاصی و ویژه‌ای را به صنف عکاسان خبری اختصاص نمی‌دهند، البته به همراهید به همکاری خوب برخی از مجموعه‌ها همچون تالار وحدت و مجموعه تماشاخانه ایرانشهر نیز اشاره کرد.

 

 

دانلود آهنگ مسعود صادقلو ما به هم میایم