سه المان کلیدی هر عکس

۱۷ شهریور ۱۳۹۶ عکاسی


امروز، من می خواهم در مورد سه المان کلیدی ای صحبت کنم که فکر می کنم هر عکسی که ما می گیریم را تشکیل می دهند. البته اینها تنها المان های موجود نیستند، اما من فکر می کنم که از همه مهم تر هستند. اگر شما ترکیب بندی، نور، و لحظه گرفتن عکس را در نظر بگیرید، در مسیر خود برای ایجاد یک عکس موفق خوب پیش خواهید رفت.

الف

ترکیب بندی

ترکیب بندی عکس شما بخش مهمی از عکاس برتر هست، چنان که کل کتاب ها، وبلاگ ها، و کارگاه های عکاس برتر به آن اختصاص داده شده هست. همچنین کار بسیار دشواری می به همراهشد. اگرچه بسیاری از هنرها، مانند موسیقی، نقاشی، مجسمه سازی، و طراحی، از یک بوم خالی شروع کرده و از طریق هنر گنجاندن (اضافه کردن) ترکیب بندی می کنند، اما عکاس برتر برعکس هست. ما به عنوان عکاس، به همراه جهان همان گونه که هست شروع کرده و هنر حذف کردن را تمرین می کنیم. به جای اضافه کردن المان ها به یک بوم خالی، ما آنها را از یک بوم بسیار شلوغ حذف می کنیم.

ما ابزارهای مختلفی برای انجام این کار داریم. اولین آنها مغز مهست. ما می توانیم تصمیم بگیریم که کجا عکس بگیریم، در چه جهتی عکس بگیریم، و چه موقعی از روز عکس بگیریم. تمام این چیزها بر آنچه که در کادر خواهد بود، و آنچه که بیرون از آن خواهد بود، تاثیر می گذارند.

ابزار بعدی ما، طبیعتا لنز هست. به همراه هستفاده از یک لنز خاص، ما می توانیم انتخاب کنیم که چه چیزی را در عکس بگنجانیم و چه چیزی را حذف کنیم. لنز ۲۴mm یک لنز بسیار فراگیر هست. این لنز میدان دید وسیع و عمق میدان عمیق تری در یک دیافراگم مشخص دارد. شما میزان بیشتری از یک صحنه را نسبت به مثلا یک لنز ۲۰۰mm خواهید دید. از این فاصله کانونی می توان برای حذف مقدار زیادی از اطلاعات فرعی و غیر مهم در یک صحنه شلوغ هستفاده کرد.

ابزار دیگر، که بخشی از لنز هست اما کنترل جداگانه ای دارد، دیافراگم می به همراهشد. به همراه هستفاده از دیافراگم، ما می توانیم چیزها را به همراه هستفاده از فوکوس انتخابی از صحنه خود حذف یا به آن اضافه کنیم. به همراه هستفاده از یک لنز ۸۵mm در f/1.4 برای عکاس برتر یک پرتره کلوزآپ، ما می توانیم تنها چشم های سوژه خود را در فوکوس نگه داریم و پس زمینه را کاملا مات کنیم. به همراه این حال، به همراه تغییر لنز به یک لنز ۳۵mm و عکاس برتر در f/11، ما میزان بسیار بیشتری از محیط اطراف را در فوکوس نشان خواهیم داد.

ابزار نهایی که می تواند بخشی از ترکیب بندی ما را تشکیل دهد، نور هست. ما در مورد نور در ادامه در بخش مربوط به آن بحث خواهیم کرد، اما به عنوان یک ابزار ترکیب بندی، از نور می توان برای گنجاندن و حذف کردن از طریق نوردهی انتخابی هستفاده کرد. به همراه نوردهی یک هایلایت روشن، ممکن هست قسمت های دیگر تصویر را در تاریکی کامل فرو ببریم. از نور می توان برای کشیدن خطوط و ایجاد اَشکال در تصویر نیز هستفاده کرد. به سایه یک شخص، یا سایه یک ساختمان که نصف خیابه همراهن را می پوشاند فکر کنید. از این خطوط می توانید به همان شیوه خطوط دیگر در ترکیب بندی خود هستفاده کنید.

ب

نور

نور، همانطور که در به همراهلا ذکر شد، می تواند به عنوان یک المان ترکیب بندی مورد هستفاده قرار گیرد. به همراه این حال، به طور کلی بخش مهمی از عکس نیز هست. کیفیت های مختلف نور می توانند واکنش های مختلفی در بیننده شما ایجاد کنند، و به این ترتیب، ابزار بسیار قدرتمندی هست. در این بخش، من ویژگی های نور را به سه المان کلیدی تقسیم می کنم: کیفیت، جهت، و رنگ. البته، نور شدت نیز دارد، این که چقدر روشن یا تاریک هست، اما در به همراهلا به آن اشاره کردیم.

۱

کیفیت

کیفیت نور، میزان نرم یا سخت بودن آن هست. نور سخت سایه های عمیق ایجاد می کند که لبه های شارپ (تیز) دارند، در حالی که نور نرم انتقال ملایمی بین تاریکی و نور ایجاد می کند. از هر دوی اینها می توانید به نفع خودتان هستفاده کنید. انتخاب هر یک از آنها واکنش متفاوتی در بیننده شما ایجاد خواهد کرد و ممکن هست برای پیامی که سعی دارید آن را انتقال دهید، مناسب به همراهشد یا نبه همراهشد. یک به همراهریکه نور سخت در میان چهره یک نوزاد تازه متولد شده، احساس بسیار متفاوتی نسبت به یک نور نرم و روشن به تصویر خواهد داد.

۲

جهت

نور در خط مستقیم حرکت می کند، و در نتیجه جهت دارد. نورپردازی یک چیز از موقعیت دوربین، عمق آن را از بین می برد، چون نمی توان سایه ها را دید. به همراه این حال، نورپردازی آن از کنار، عمق آشکاری در خروجی دو بعدی یک عکس به آن خواهد داد. نورپردازی آن از پشت می تواند بسته به انتخاب نوردهی شما احتمالات بسیار مختلفی ارائه دهد. به همراه درک چگونگی ایجاد عمق به همراه نور خود، تصاویر بسیار قوی تری ایجاد خواهید کرد.

۳

رنگ

نور رنگ نیز دارد، که می تواند تاثیر زیادی بر درک بیننده از تصویر شما داشته به همراهشد. به یک ساحل به همراه ماسه های سفید زیبه همراه و آب های آبی نیلگون فکر کنید. در وسط روز، رنگ سفید ماسه ها و رنگ زیبه همراهی آب قابل مشاهده هست. اما چند ساعت صبر کنید تا خورشید پایین برود و تابش گرم غروب آفتاب به آن منطقه برسد. اکنون کل صحنه، رنگ آن نور را به خود می گیرد.

ج

لحظه

این مورد شاید مهم ترین جنبه هر عکس به همراهشد. لحظه ای که شما انتخاب می کنید، نور و ترکیب بندی را تعیین می کند. به خصوص در مورد عکس های انسان ها، لحظه واقعا مهم هست. یک عکس به خوبی ترکیب بندی و نورپردازی شده از یک عروس در روز عروسی اش، موفقیت آمیز نخواهد بود اگر او لحظه ای که شما برای عکاس برتر از خنده اش انتخاب کردید را دوست نداشته به همراهشد.

لحظه آنقدر برای ما مهم هست که ساعت ها منتظر می مانیم تا نور به طرز درستی آب را روشن کند، یا شخصیت مورد نظرمان وارد صحنه شود. ما تصاویری که در آن به همراهد به طور نامطلوب در میان موها می وزد را رها کرده، و به عنوان عکس های زیر حد متوسط آنها را نادیده می گیریم. تمرکز بر این المان تصاویرتان، راه مطمئنی برای بهتر کردن عکس های شمهست.

زمانی که من عکس می گیرم، تا جایی که بتوانم این ترتیب را در آماده سازی برای فشار دادن دکمه شاتر دنبه همراهل می کنم. اول، به دنبه همراهل نور می گردم، سپس در اطراف آن نور ترکیب بندی می کنم، و پس از آن منتظر یک لحظه مناسب می مانم (یا آن را ایجاد می کنم). این در مورد تمام عکس های من صدق می کند، و مرا به عکاس بسیار سنجیده تری تبدیل کرده هست.

ن

نتیجه گیری

البته، انواع مختلف عکاس برتر المان های متفاوتی در خود دارند. به عنوان مثال، در عکاس برتر مُد، برنامه ریزی، لبه همراهس و آرایش می تواند حتی مهم تر از خود عکاس برتر به همراهشد. به همراه این حال، در زمان فشار دادن دکمه شاتر، این سه چیز هنوز هم برای موفقیت یک عکس کلیدی هستند. تمرکز بر این سه المان به عنوان یک عکاس، برای بهبود تصاویر شما اثر شگفت انگیزی خواهد داشت.

نویسنده: دیلان گلدبی (Dylan Goldby)

دانلود آهنگ مسعود صادقلو ما به هم میایم