آیا شما در عکاس برتر از غذا ها مرتکب این پنج اشتبه همراهه می شوید؟

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ عکاسی


اینها برخی از اشتبه همراههات رایجی هستند که عکاسان هنگام شروع کار عکاس برتر از غذا ها انجام می دهند. اگر می خواهید عکاس برتر حرفه ای از غذا ها انجام دهید به همراهید از این اشتبه همراههات اجتناب کنید. آیا شما هم دچار این پنج اشتبه همراهه می شوید؟

یک جمله معروف هست که می گوید اگر شما بتوانید از غذاها عکس بگیرید، می توانید از همه چیز عکس بگیرید. بعضی ها به همراه این حرف موافق نیستند، چرا که هر ژانر عکاس برتر چالش های خاص خودش را دارد. به همراه این حال، عکاس برتر از غذا می تواند بسیار دشوار به همراهشد، صرفا به این دلیل که خیلی سریع در مقابل دوربین از بین می رود.

یک دقیقه شما در حال روی هم گذاشتن پنکیک ها هستید که به همراهعث می شود بزاق دهانتان راه بیفتد، یک دقیقه بعد آن پنکیک ها را به سگ هم نمی دهید. عکاس برتر حرفه ای از غذا، به عکاس و متخصص چینش غذا و کل تیم افراد بستگی دارد که تصاویر دلپذیری ایجاد کنند که شما در کتاب های آشپزی و مجلات می بینید.

عکاس برتر حرفه ای از غذا نیازمند برنامه ریزی و در نظر گرفتن تمام جزئیات هست. همچنین یک فرآیند حل مسئله دائمی هست. فکر کردن به جنبه های کلیدی که یک عکس غذای عالی را می سازند، قبل از انتخاب دوربینتان، کمک بسیار زیادی برای رسیدن به بهترین نتایج به شما خواهد کرد.

۱

نور بد

مانند هر نوع دیگر عکاس برتر، مهم ترین اصل در عکاس برتر از مواد غذایی نیز نور هست. بدون نور، شما هیچ چیزی ندارید. به همین دلیل هست که به عکاس برتر اغلب تحت عنوان «نقاشی به همراه نور» اشاره می شود. شما چه از نور طبیعی هستفاده کنید و چه نور مصنوعی، رویکردی که در مورد نورپردازی اتخاذ می کنید، عکس های شما را خواهد ساخت یا خراب خواهد کرد.

اغلب آنچه که عکاسان حرفه ای غذا را از عکاسان تفریحی جدا می کند، درک فیزیک نور و نحوه دستکاری آن برای رسیدن به اثر مورد نظر آنههست. اگر یک مشتری از شما می خواهد که طوری از محصول آب پرتقال آنها عکس بگیرید که انگار در صبح زود یک روز آفتابی گرفته شده و شما در شهر به همراهرانی لندن زندگی می کنید، به همراهید بدانید چطور آن نور را به همراهزسازی کنید.

نورپردازی تنها رساندن نور کافی به سوژه شما نیست. تا زمانی که شما کمی نور داشته به همراهشید، می توانید به همراه نوردهی طولانی تر یک عکس مناسب بگیرید. نورپردازی خوب وابسته به نور درست نیز هست.

به عنوان مثال، یک مورد رایج عکاس برتر از رستوران هست که در آن نورپردازی داخلی، صحنه را آلوده کرده، و به همراهعث ایجاد ته رنگ های ناخوهسته، به خصوص در هایلایت ها (قسمت های روشن) می شود. برطرف کردن این مشکل در پس پردازش می تواند دشوار به همراهشد، اما به همراه غلبه بر نور محیط به همراه هستفاده از یک سیستم فلاش، مانند یک اسپیدلایت، یا جلوگیری از برخورد نور ناخوهسته به کمک مسدود کردن به همراهلای چیدمان به همراه پارچه یا صفحه سیاه می توانید از آن اجتناب کنید.

۲

ترکیب بندی ضعیف

ترکیب بندی تصویر به نوبه خود یک نوع هنر هست. جدا از نور، تسلط بر این هنر یکی از سخت ترین جنبه های عکاس برتر از مواد غذایی هست. سال ها طول می کشد تا در ترکیب بندی مهارت کامل پیدا کنید. پرداختن به این مسئله فراتر از محدوده این مقاله هست، اما چند نکته وجود دارد که آگاهی از آنها می تواند به شما کمک کند تا ترکیب بندی های خود را بهبود ببخشید.

برای شروع، سادگی آن را حفظ کنید. سوژه اصلی شما به همراه چند المان پشتیبه همراهن، مانند یک تکیه گاه (چیزی که غذا روی آن قرار گیرد) و یک تکه پارچه کتانی چهارگوش تمام چیزی هست که نیاز دارید. از سه تا پنج المان در ترکیب بندی خود هستفاده کنید. هستفاده از اعداد فرد در هنگام ترکیب بندی صحنه، تقارن و تعادل بیشتری نسبت به اعداد زوج به آن خواهد بخشید – تعداد زوج می تواند بین المان ها رقابت ایجاد کرده و توجه بیننده را بین آنها تقسیم کند.

در مورد به همراهفت ها در صحنه خود فکر کنید. اضافه کردن به همراهفتی متناسب به همراه وسایل صحنه یا سطوح و پس زمینه های شما، یا حتی مواد پشتیبه همراهن مانند ادویه جات و چاشنی ها واقعا می تواند ساده ترین تصاویر مواد غذایی را ارتقاء ببخشد.

نکته دیگر این هست که سطوح و پس زمینه خود را خنثی نگه دارید. رنگ های روشن از جلوه غذا کهسته و حتی رنگ های ناخوهسته بر روی غذا ایجاد می کنند.

۳

زاویه دید نامناسب

قبل از شروع عکاس برتر، بسیار مهم هست که در مورد بهترین زاویه برای عکاس برتر از غذای خود تصمیم بگیرید. انتخاب زاویه درست به سوژه شما بستگی دارد.

غذاهایی که چند لایه دارند، مانند برگرها یا پنکیک های روی هم چیده شده، زمانی که در سطح چشم ثبت شوند بهتر به نظر می رسند، در این صورت تمام المان ها می توانند دیده شوند. از طرف دیگر، غذاهای تخت مانند پیتزا و کوکی ها بهتر هست که از به همراهلا یا به همراه زاویه ۹۰ درجه گرفته شوند، چون این زاویه همه چیز را در یک سطح یکنواخت قرار داده و یک المان گرافیکی به سوژه می دهد.

این زاویه برای میزهای پر از غذا یا صحنه های دیگری که در آن المان های متعددی وجود دارد عالی هست، در غیر این صورت ممکن هست در کادر جا نشوند.

یک زاویه محبوب دیگر، چهل و پنج درجه یا نمای سه چهارم هست. این زاویه برای بسیاری از موقعیت ها و انواع مختلف غذاها مناسب هست. این زاویه برای اکثر فواصل کانونی جواب می دهد و شکل، ارتفاع و به همراهفت سوژه اصلی نمایش داده می شود.

یک زاویه که من به ندرت توصیه می کنم نقطه دید پایین دوربین هست، که در آن دوربین کمی رو به به همراهلا نشانه می رود. گاهی اوقات شما این زاویه را در تبلیغات برگر می بینید، اما به ندرت برای انواع مختلف سوژه های غذایی مناسب هست.

۴

فوکوس نادرست

هنگام عکاس برتر، شما به همراهید از جایی که شارپ ترین فوکوس به همراهید قرار گیرد نیز آگاه به همراهشید. به طور معمول این قسمت بیشتر به سمت جلوی غذا خواهد بود. علاوه بر این، در مورد این که چه مقدار از آن ناحیه به همراهید در فوکوس به همراهشد فکر کنید. این مسئله f-stop (دیافراگم) انتخابی شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

من برای ترکیب بندی های مواد غذایی ام به ندرت در کمتر از f/5.6 عکس می گیرم، چون در غیر این صورت مقدار کافی از سوژه ام در فوکوس قرار نخواهد گرفت. هنگام عکاس برتر از غذا، هدف این هست که غذا را نشان دهید و کاری کنید که به بهترین شکل به نظر برسد، که این اتفاق نخواهد افتاد اگر بخش عمده آن تار به همراهشد.

هنگامی که عکس خود را گرفتید (ترجیحا به همراه دوربین وصل شده به لپ تاپ)، فوکوس خود را در بزرگنمایی ۱۰۰% بررسی کنید. مطمئن شوید که فوکوس همان جایی هست که می خواهید و عمق میدان بیش از حد کم نیست.

۵

کراپ کردن نادرست

زیبه همراهیی عکاس برتر دیجیتال این هست که گاهی اوقات می توانید در پس پردازش به مسائلی بپردازید که در طول عکاس برتر به همراه آن مواجه شده اید. یک نمونه از این مسائل هستفاده از ابزارهای کراپ در لایت روم یا فتوشاپ برای بهبود ترکیب بندی های شمهست. به همراه این حال، کراپ تصویر نکته ای هست که به همراهید هنگام عکاس برتر مورد توجه قرار گیرد.

یکی از اشتبه همراههات متداولی که عکاسان مواد غذایی تازه کار انجام می دهند این هست که از فاصله خیلی نزدیک از سوژه اصلی عکس می گیرند، تا جایی که بیننده نمی فهمد چه چیزی به تصویر کشیده شده هست. یا کراپ آنقدر تنگ هست که غذا را به بهترین شکل نشان نمی دهد.

در تصویر زیر، میگوهای طعم دار شده به همراه ادویه هندی هنگامی که صحنه عریض تر گرفته شود و شامل چند المان به همراهشد که مثلا به همراه نان و چوتنی (نوعی سس غلیظ هندی) خورده می شوند، خیلی بهتر به نظر می رسند. عکس های نزدیک فاقد حرکت و جریان هستند و به طور کلی جذابیت کمتری دارند.

هنگام عکاس برتر، چند کراپ مختلف را امتحان کرده و ببینید کدام یک از آنها بهتر به نظر می رسد. همچنین، یک نکته خوب این هست که صحنه خود را عریض تر از آنچه که می خواهید در تصویر نهایی دیده شود ثبت کنید تا بتوانید از راهنماهای کراپ در برنامه پس پردازش مورد نظر خود برای بهبود ترکیب بندیتان هستفاده کنید.

امیدوارم که این نکات به شما کمک کند تا برای عکاس برتر بعدی خود از مواد غذایی برنامه ریزی کنید. چالش هایی که در عکاس برتر از مواد غذایی به همراه آنها مواجه شده اید و نحوه غلبه بر آنها را در قسمت نظرات مطرح کنید. شما چه اشتبه همراههاتی در عکاس برتر از مواد غذایی مرتکب شده اید؟

نویسنده: دارینا کاپکوک (Darina Kopcok)

دانلود آهنگ مسعود صادقلو ما به هم میایم